Flygplatskänslan

februari 11, 2010

En grym grej med att flyga flygplan brukar ofta vara att hänga i parfymbutiken på flygplatsen. Är i skrivande stund på väg till Kambodja, och har såklart sprungit runt som en yster kalv och luktat på olika saker på små pappstickor. Hittade inget särskilt intressant i och för sig, men provade i alla fall Chanel pour Monsieur, för den hade jag aldrig känt på mig innan.

I början är det en helt fantastiskt klassisk cyphre, mossig citrus som matchar en mörkblå kostym och en lagom späd handled med en tunn guldklocka på reptilband (Piaget Altpiano, kanske?). Efter att citrusen försvinner, vilket den gjorde ganska fort på mig utvecklas doften till en vacker, fräsch sandelträ-, ceder- och vetiverdoft. Sandelträet upplevs inte som sött eller orientaliskt, utan snarare genomskinligt och somrigt. Inget nyskapande eller speciellt, men klassiskt och som en utmärkt parfym att bära när man är på finmiddag eller när det är varmt ute och man inte är sugen på något myskigare skulle jag lätt kunna välja den här parfymen.

Nu ska jag i alla fall åka flygplan i femton timmar och sedan hoppas jag kunna beskriva dofter av sopor, lerigt vatten, kryddor, bränt trä och mopedavgaser. Så tänker jag mig i alla fall att Kambodja kommer att lukta.

Ett svar to “Flygplatskänslan”


  1. […] fall, nu när jag burit den i ett par dagar kan jag väl mest återupprepa mina tidigare, snabba intryck, om klassiskhet, en snygg, elegant manlighet, mossig citrus och så vidare, men vill ändå […]


Kommentera

