Troinoi Odekolonn

mars 8, 2010

Det sägs att alla parfymnördar när en dröm om att hitta den perfekta billighetsparfymen, som bara ligger i en låda någonstans under ett bord på en marknad i ett främmande land, och så kostar den ingenting, luktar helt perfekt och man köper med sig en livstidsförbrukning av den hem, och så har man den ultimata doften som ingen annan har, som man dessutom bara betalade en exotisk spottstyver för.
Riktigt så pass tur hade jag inte idag, men jag var inne i den ryska mataffären ett par stenkast från min lägenhet för att köpa upp mig på pelmeni, burek och sill. Allt detta hittade jag, men också en flaska Troinoi Odekolonn för tjugo spänn.

Troinoi

En parfym använder naturligtvis främst doften för att frammana bilder och stämningar, men jag tycker också om att lukta på saker som har en historia och en tradition, eller åtminstone någon som är duktig på att skriva copy som frammanar en känsla av historia.

Mannen i affären förklarade att Troinoi var mycket alkoholstark, och att det var många som inte kunde få tag på sprit som brukade dricka den i Sovjet. Eller förklarade, det var nästan som att han uppmanade till att dricka colognen, snarare än att lukta på den. Så en del av parfymens berättelse är klart intressant, men kan också ge upphov till rätt tråkiga associationer för folk som vuxit upp i Öst, kan jag tänka mig.
Efter lite efterforskningar på näten kommer jag också fram till
att Troinoi började säljas i Ryssland 1864, vilket för en sådan förritiden-entusiast som mig gör mitt impulsköp till en stor och lycklig begivelse. Jag menar, tänk, Sovjet-nostalgi och det ryska imperiet i en och samma doft! Lenin, Alexandra Kollontay och Rasputin kunde ha doftat av samma sak! Vladimir Vysotskij gjorde det säkert emellanåt.

Så är det bara själva doften kvar. Den här trefaldigheten som parfymens namn anspelar på ska alltså beskriva de tre huvudingridienserna i parfymen, citron, bergamott (typisk EdC med andra ord) och neroli. Nerolin, som i den här tappningen mer påminner om syltat pomeransskal, skär igenom alla de andra dofterna och ”smutsar ner dem” på ett sätt som jag kan tänka mig att tycka om, men som jag också finner lite huvudvärksinducerande.
Jag menar, jag tycker mycket om Eau Sauvage för dess gubbiga citrusmurrighet och ungdomens användande av Idominsalva som läppcerat och -blekning har gett mig tusen fina associationer till billig bergamott, men neroli har jag inget som helst förhållande till, vilket är lite trist.

Just nu känns Troinoi mest som en fin flaska att ha på hyllan, men jag ska återkomma till den i sommar och se vad jag tycker. En fräsch sommardoft för tjugo spänn är ju faktiskt inget man kan klaga på, särskilt inte som den har så mycket associationer bakom sig.

5 svar to “Troinoi Odekolonn”

  1. Jonny Says:

    Sen om du verklgen inte gillar den kan du ju grogga med den. Tänker en sorts version av drinken ”Rävgift”.

    Omarbetade ett recept jag hittade på internet. Bytte bara ut Absinthen mot din parfym.

    3 cl Chartreuse
    3 cl Troinoi
    1 cl Grön Curaçao
    Mjölk

    Sen får man ju säkert en härlig andedräkt på köpet!

  2. avarter Says:

    Jag misstänker att jag får försöka med din drink, Jonny. Provade Troinoi igen, och den här gången tog den bittra pomerans-tonen över totalt och fick mig nästan att må illa. Som att tugga på en bit pomeransskal, på ett riktigt dåligt sätt.
    Nåja, flaskan är i alla fall tjusig!

  3. cat Says:

    oooh rysk mataffär? VAR? seljanka-abstinens!


Kommentera

