Allergenetik

mars 23, 2010

Ekmossa

Tog min dåliga ekonomi och mitt förnuft i kragen och dränkte dem i en spann och köpte Chanel pour Monsieur för att jag tyckte att den luktade så gott sist jag provade, och för att det snart är vår och sommar, och då kanske det är en sämre idé att gå runt och kvälja ner alla med duntäckesvarm ambra. Det var inte någon jätteutgift i och för sig, hittade en nästan obegagnad tester för två hundra spänn på Tradera, men ändå – att köpa en hel flaska av något fullständigt onödigt! Sånt jag lever för med andra ord.

I alla fall, nu när jag burit den i ett par dagar kan jag väl mest återupprepa mina tidigare, snabba intryck, om klassiskhet, en snygg, elegant manlighet, mossig citrus och så vidare, men vill ändå tillägga några saker. För det första så behöver man absolut inte vara rädd för att bära pour Monsieur om man är en tjej som inte är intresserad av att lukta manligt, egentligen kan man ganska enkelt beskriva CpM som en mindre komplicerad Mitsouko med mindre sötma och citron istället för persika, typ. För det andra så skulle jag nog vilja ta bort sandelträet ur min tidigare notlista och lägga till ekmossa istället.

Hur som helst, det jag tänkt skriva om är mossan, den underbara not som gör en cyphre till en cyphre och som i stort sett har försvunnit ur parfymeriet på den sista tiden. När man är lika insnöad som jag märker man ganska snabbt att folk som har varit parfymnördar en längre tid beklagar sig över reformulationer av klassiska parfymer eftersom att IFRA, den internationella parfymorganisationen, har beslutat sig över att vissa av de ämnen som ingår i ekmossa kan vara sjuukt allergena och därför gradvis sänkt de tillåtna halterna till löjlighetens gräns. Så egentligen borde ekmossans saga vara all. Lyckligtvis är ekmossa, precis som till exempel ambra, bävergäll eller jod, blod och mjölk inte bara ett material utan även en not, som man kan framställa på andra vis. Jag, som har ett nyväckt doftintresse är inte ens säker på att jag kan identifiera exakt vad det är som luktar ekmossa, och har också svårt att beskriva exakt hur det doftar, utom att jag kan säga typ ”torrt, bränt, mossigt”, vilket kan betyda tusen olika saker, så det är nog lätt att lura mig.

Jag vet inte riktigt hur det ser ut med allergenen i ekmossa, om den främst kan ge utslag hos den som bär den på huden eller om den också drabbar de som drar in doften i lungorna, men i allmänhet är jag nog för att man i någon sorts vettig mån försöker ta bort många allergiskapande ämnen ur vår närmiljö, oavsett om man själv väljer dem eller ej. Å andra sidan är jag väldigt nyfiken på hur ”äkta” ekmossa luktar, om det är stor skillnad på the real deal och den syntetiska not jag försöker lära mig känna igen.
Är det någon där ute som kan ge mig en hint om skillnaden?

Kommentera

